Pages

PENGESANAN PERKEMBANGAN KANAK - KANAK

This is an individual assignment of mine regarding the importance of doing assessing process in learning environment at preschools. This assignment was been done purely by imaginary created a child with a problem and a way that I prefer to identify and record the assessment done into report that to be submitted to the child's parent and principle.

I personally think that it is easy to identify a real child with problem and record it, rather than create a child with a cognitive and social-emotional problems. Yet I created one and managed to convert it into as assignment article which is been copied here.

Happily read and leave me some booster comment for better outcome in future!!





KOD MATAPELAJARAN        :         UBSC 1101
MATAPELAJARAN                :         ASAS PERKEMBANGAN
                                                          KANAK – KANAK

TAJUK       TUGASAN           :         HURAIKAN BAGAIMANA ANDA
                                                          MENGESAN DUA ASPEK
                                                          PERKEMBANGAN YANG BERLAINAN
                                                          BAGI SEORANG KANAK – KANAK.

PENSYARAH                          :         PN. SURAYAH ZAIDON

JENIS TUGASAN                   :         INDIVIDU












DI SEDIAKAN OLEH          :               Pn. N. KANNAMAH (UFD 15026)

SEMESTER                           :               PERTAMA
1.MUKA DEPAN                                                      1

2.ISI KANDUNGAN                                                 2

3.PENGENALAN                                                      3

4.LATAR BELAKANG KANAK – KANAK                 5

5.PENGESANAN PERKEMBANGAN KOGNITIF
5.1.        PERKEMBANGAN KOGNITIF                      6
5.2.        PELAPORAN                                                

6.PENGESANAN PERKEMBANGAN EMOSI
6.1.        PERKEMBANGAN EMOSI                            7
6.2.        PELAPORAN                                                8

7.RUMUSAN                                                            9

8.RUJUKAN                                                          10
ISI KANDUNGAN

PENGENALAN
            Bagaikan bunga yang bermekar mengikut hukum alam yang sepatutnya, kanak – kanak juga harus bermekar ataupun dalam konteks lain berkembang mengikut cara yang sepatutnya seiring dengan usianya.
            Setiap kanak – kanak haruslah berkembang mengikut hukum alam yang sepatutnya, supaya dia lebih bersedia untuk menghadapi dunia nyata dengan cara yang betul. Ini kerana jikalau seseorang kanak – kanak tidak berkembang dengan cara yang sepatutnya maka ianya sukar untuk menghadapi komuniti kita yang penuh dengan pelbagai budaya, kefahaman etnik dan juga bersosial dengan keadaan yang seadanya.
            Maka kita sebagai guru haruslah sentiasa bersedia membantu kanak – kanak yang gagal berkembang. Oleh itu adalah penting setiap guru terutamanya guru pra – sekolah memahami cara dan definisi perkembangan kanak – kanak mengikut kategori umur dan jantina. Penilaian pengesanan perkembangan kanak – kanak boleh membantu para guru untuk mengesan dan mengambil langkah seterusnya dengan lebih efektif dalam membantu kanak – kanak tersebut.
            Pengesanan perkembangan kanak – kanak dapat disimpulkan sebagai sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran yang bertujuan mengumpul maklumat berkenaan pengetahuan, kemahiran dan pencapaian bagi membantu perkembangan seterusnya. Amatlah penting proses ini dijalankan secara berterusan dan disesuaikan dengan objektif pembelajaran dan tahap perkembangan setiap kanak – kanak secara berasingan ataupun dalam kumpulan (SURAYAH ZAIDON & HASLINDA MD.ALI, 2009).
            Selain daripada pemahaman tentang perkembangan kanak – kanak, pemilihan cara sesuatu pengesanan itu dijalankan juga memainkan peranan yang penting. Ini kerana tanpa perancangan atau instrument yang sewajarnya pemerhatian yang dijalankan boleh menjadi sia – sia. Seiring dengan itu, pemilihan cara merekod juga haruslah menepati strategi pengesanan perkembangan kanak – kanak. Menurut (SURAYAH ZAIDON & HASLINDA MD.ALI, 2009) borang rekod yang digunakan haruslah jenis yang mampu merekodkan perkembangan yang ingin dinilai dan dapat menyumbangkan kepada bentuk penilaian yang sistematik.
            Perkembangan kanak – kanak terbahagi kepada dua aspek utama iaitu perkembangan fizikal dan pertumbuhan fizikal. Perkembangan fizikal adalah lebih kepada penggunaan otot anggota badan dan pelarasan koordinat. Perkembangan fizikal juga boleh ditafsirkan sebagai perkembangan motor yang dibahagikan kepada motor kasar dan motor halus. Pertumbuhan fizikal pula lebih kepada perubahan fizikal dari segi tinggi, berat dan ukuran lilit kepala yang juga akan harus terjadi secara semulajadi dan menepati kumpulan umur kanak – kanak.
            Selain itu, perkembangan emosi juga memainkan peranan yang penting dalam perkembangan kanak – kanak. Ini kerana perkembangan emosi inilah yang membentukkan kebolehan seseorang kanak – kanak untuk mengenalpasti cara untuk memberi reaksi yang sepatutnya. Reaksi yang salah boleh menyebabkan seseorang kanak – kanak sukar mengadaptasikan dirinya dalam aktiviti bersosial sekaligus menimbulkan beberapa masalah.
            Oleh itu, adalah penting seseorang kanak – kanak itu berkembang dari segi aspek – aspek ini supaya dia bersedia untuk menghadapi cabaran yang menantinya di masa kelak.
            Seiring dengan ini, saya telah menjalankan suatu proses pengesanan perkembangan dari segi perkembangan kognitif dan emosi. Cara pengesanan dijalankan, rekod pemerhatian dan langkah susulan serta serba sedikit latar belakang kanak – kanak tersebut juga disertakan supaya pengesanan yang dijalankan boleh dipertimbangkan.



LATAR BELAKANG KANAK – KANAK.
            Nama kanak – kanak yang telah dijalankan pengesanan ialah Sruthi A/P Ramasamy. Srutthi adalah budak perempuan yang berumur 4 tahun dan didaftarkan di tadika kami pada bulan Januari 2015 yang lalu.
            Sruthi sebelum ini tidak pernah didedahkan kepada persekitaran sekolah mahupun dikalangan kanak – kanak yang ramai. Sruthi merupakan anak sulung yang diikuti dengan dua lagi adik perempuan yang berumur 3 dan 9 bulan masing – masing. Sruthi kini berada di bawah penjagaan nenek dan ibu saudaranya, kerana dia mempunyai sedikit masalah pergaulan dengan adik – adiknya sendiri. Menurut ibu saudaranya, Sruthi enggan berkongsi barang – barangnya dengan adiknya dan pernah sekali memukul adik – adiknya. Oleh kerana ketakutan Shruthi kini berada di bawah penjagaan ibu saudara dan neneknya.
            Meskipun begitu Sruthi sangat sayang akan ibu bapanya, terumatanya bapa dia. Bapanya merupakan seorang pekerja bertaraf eksekutif di Lapangan Terbang Antarabangsa Subang Jaya manakala ibunya suri rumah tangga yang menjalankan perniagaan kraftangan bermotifkan budaya India. Kewangan bukanlah isu bagi mereka tetapi kedegilan Sruthi yang enggan berkongsi barangnya yang mendorong ibunya untuk mendaftarkan Sruthi di tadika kami, supaya dia boleh bergaul mesra dan memahami konteks perkongsian.
            Sruthi adalah budak yang cerdik, tetapi kadang kala ada ragamnya sendiri dengan enggan membuat kerja tulisan mahupun aktiviti yang paling menarik sekalipun. Oleh itu saya sebagai guru kelasnya telah menjalankan pengesanan perkembangannya dari segi kognitif dan emosi, untuk mengenalpasti masalahnya dan juga untuk mengambil langkah susulan supaya Sruthi boleh menjadi budak yang lebih cerdik dan berhemah. Hasil laporan juga telah diberikan kepada ibu bapanya supaya mereka juga boleh mengambil bahagian dalam proses pengukuhan dan penayaan nanti. Kerjasama antara guru dan pihak ibu bapa adalah mustahak untuk membantu kanak – kanak berkembang dalam cara yang sepatutnya.
PENGESANAN PERKEMBANGAN KOGNITIF
PERKEMBANGAN KOGNITIF
            Perkembangan kognitif merangkumi aspek kreativiti, imaginasi, tumpuan, ingatan, penyelesaian masalah dan pemahaman konsep (MODUL KURSUS UNIVERSITI MALAYA). Aspek – aspek ini amatlah penting untuk berkembang secara serentak bagi seseorang kanak – kanak demi sesi pengajaran dan pembelajaran yang lancar.
            Bagi Sruthi pula, saya sebagai guru Matematiknya ingin mengesan kesemua aspek dalam perkembangan kognitifnya terutamanya pemahaman konsep. Pengesanan ini telah saya menjalankan secara individu dengan memperkenalkan konsep perbandingan dalam matematik yang mudah iaitu besar dan kecil, banyak dan kurang. Saya telah menggunakan buah – buahan seperti oren, epal, nenas, pisang dan anggur sebagai alat bantuan mengajar. Saya memilih konsep matematik ini kerana Sruthi merupakan budak yang agak cerdik, dia boleh membuat operasi tambah yang belum diperkenalkan dalam kelas dan mampu bilang 1- 20 dalam Bahasa Enggeris. Walaupun sedemikian dia masih kurang faham akan konsep besar, kecil mahupun panjang, pendek. Maka kegagalannya dalam pemahaman konsep mudah inilah mendorong saya untuk menjalankan proses pengesanan ini, supaya saya boleh mengesan dan merancang langkah seterusnya bagi memahamkan Sruthi konsep ini.
            Hasil pengesanan telah direkodkan dan langkah seterusnya telah dirancang sebagai aktiviti pengukuhan. Bagi proses pengesanan ini saya lebih gemar menggunakan kaedah rekod senarai semak, yang boleh disediakan dengan pecahan kemahiran yang ingin dikesan. Cara rekod senarai semak ini sebenarnya sangat senang ketika menjalankan pemerhatian kerana ianya ringkas, tepat dan cepat.
            Berikut adalah lampiran hasil pemerhatian yang dijalankan bagi pengesanan perkembangan kognitif.

SENARAI SEMAK PERKEMBANGAN KOGNITIF - MATEMATIK
NAMA : SRUTHI A/P RAMASAMY TAHUN : 2015
MATAPELAJARAN : MATEMATIK KELAS : 4 BIJAK
PENGESANAN DIJALANKAN OLEH : PN. KANNAMAH
HASIL PEMBELAJARAN MAC JUN SEPT
TAHAP KEMAHIRAN BOLEH TIDAK
BOLEH
PERLU
BANTUAN
BOLEH TIDAK
BOLEH
PERLU
BANTUAN
BOLEH TIDAK
BOLEH
PERLU
BANTUAN
(ST 2.1) membuat pemerhatian ke atas objek dan fenomena
 alam di persekitaraan.
/
 (ST 2.1.3) memerhati objek - objek di  persekitaraan dan mengenalpasti saiz. besar - kecil /
(ST 2.1.4) memerhati dan bercerita secara verbal tentang pemerhatian yang telah dibuat /
(ST 2.1.7) memerhati objek - objek di persekitaraan dan mengenal saiz. Besar, kecil, panjang, pendek, tinggi, rendah, tebal, nipis /
(ST 2.2) membuat pengukuran menggunakan unit bukan piawai
(ST 2.2.1) membandingkan panjang objek - lebih panjang, lebih pendek /
(ST 2.2.2) membandingkan berat objek - lebih berat, lebih ringan /
ULASAN :  Daripada pengesanan yang dijalankan, adalah difahamkan yang Sruthi dapat mengelaskan dan membandingkan objek yang diberi dari segi panjang dan pendek. Namun gagal membandingkan dari segi berat dan ringan. Kerja lampiran telah di berikan kepadanya untuk mewarnakan objek mengikut panjang dan pendek dan kanak - kanak berjaya membuatnya. kerja lampiran ini adalah sebagai aktiviti pengukuhan untuk mengukuhkan lagi pemahaman konsepnya.
CADANGAN : 
Bagi kegagalan Sruthi dalam memahami konsep berat dan ringan, telah dirancang untuk mengulangi aktiviti ini dengan memberikan barang bantu yang lain, seperti buku dan kapas, atau botol air berisi dan kosong. Langkah ini akan dijalankan secara berasingan dalam kelas dan suatu pengesanan akan dijalankan sekali lagi bagi mengesan tahap pemahaman konsepnya.


PENGESANAN PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI
Kanak – kanak haruslah berkembang sejajar dengan perkembangan dan pertumbuhan fizikal dengan sosio emosinya. Kegagalan perkembangan dari segi sosio emosi boleh mendatangkan pelbagai kesulitan dalam pergaulan seseorang kanak – kanak dengan kawan sebayanya dan dewasa. Sebagaimana bagi Sruthi yang tidak pernah dan tidak mahu berkongsi barangannya dengan sesiapa pun menyebabkan dia tidak ada rakan sebaya.
            Situasi ini dapat diketahui semasa suatu sesi soal jawab antara kanak – kanak yang sekelas dengan Sruthi. Oleh itu saya sebagai guru kelas ingin menyelesaikan masalah sosio emosinya ini supaya dia boleh dengan relanya berkongsi, berkawan dan beramah mesra dengan rakan sekelas, para guru dan saudaranya.
            Bagi tujuan ini, saya dengan sengaja telah mengadakan suatu aktiviti secara berpasangan, supaya proses pengesanan yang bakal saya adakan ini berjalan dengan lancar. Aktiviti yang dijalankan merupakan berbentuk mainan dimana tanpa perkongsian barangan kumpulan mereka tidak boleh menang. Setelah selesai proses pengesanan dijalankan suatu pelaporan telah disediakan untuk tujuan rekod. Saya telah memilih cara rekod anekdot kerana ianya mudah untuk merekod bagi pengesanan ini.
Rekod anekdot adalah lebih sesuai kerana ianya boleh direkod pada bila – bila masa dan lebih berbentuk objektif dimana saya boleh menerangkan kejadian sebenar menggunakan perkataan sendiri tanpa dibatasi sebarang format dan komponen kemahiran.
Hasil pengesanan yang dijalankan telah direkod menggunakan rekod anekdot dan dilampirkan sebagai pelaporan.





PELAPORAN REKOD ANEKDOT

Nama : Sruthi A/P Ramasamy
Tarikh :                                                 Aktiviti : sosio emosi                                       Masa : 11.30 pagi
25/03/2015                                         (menarik tali)

Sruthi dan Sarah di agihkan dalam kumpulan berdua untuk aktiviti tarik tali. Mereka berdua telah menunjukkan perubahan yang mendadak dengan berganding bahu dan memenangi acara ini. Pada mulanya Sruthi enggan kongsi tali yang diberi dengan Sarah. Akan tetapi setelah melihat kumpulan lain yang menang dan dapat sticker, Sruthi mendorong dirinya untuk berkongsi tali yang diberi dengan Sarah. Apabila sticker diberi Sruthi dengan rela telah bertukar dengan Sarah dan mereka berdua kelihatan sangat gembira dengan hasilnya.

ULASAN :
Walaupun Sruthi seorang budak yang degil dalam konteks perkongsian, namun cara dia dan Sarah berinteraksi memang menakjubkan. Pengesanan ini menunjukkan Sruthi boleh berkongsi barangnya dengan budak apabila adanya pertandingan sebagai dorongan, diikuti dengan hadiah yang sewajarnya. Sruthi juga berkelihatan gembira bila berkomunikasi dan bermain dengan Sarah. Sejak kejadian ini, Sruthi dan Sarah telah menjadi kawan baik dan mereka ingin duduk bersama – sama. Kesimpulannya, Sruthi boleh berkongsi dan berkawan dengan sesiapa pun asalkan ianya selesa dan mendatangkan faedah kepadanya.










RUMUSAN
            Proses pengesanan yang dijalankan amatlah penting dalam mengesan pola perkembangan kanak – kanak, dari pertumbuhan fizikal dan mental yang kualitif dan kuantitif. Kanak – kanak yang berkembang sejajar dengan kedua – dua aspek ini lebih cepat dan mudah mengadaptasikan dirinya dengan persekitaraannya. Maka kita sebagai guru haruslah sentiasa was – was ketika berususan dengan kanak – kanak terutamanya yang bermasalah, supaya bolehlah dibentukkan menjadi insan yang boleh hidup secara harmoni dengan komunitinya.

            Pengesanan yang telah saya menjalankan telah banyak membantu untuk memahami kanak – kanak terutamanya Sruthi, dan memudahkan saya bagi merancang sebarang langkah susulan sebagai scaffolding supaya kemahiran dan kobolehan boleh dimantapkan lagi. Bak kata Lev Vygotsky (MODUL KURSUS UNIVERSITI MALAYA) kanak – kanak mempelajari perkara baru secara sendirinya daripada persekitaraan dan bukannya diajar, dan dewasa haruslah menjadi sebagai scaffolding  dalam membantu dan membimbing kanak – kanak.

Hasil daripada kesemua pengesanan yang dijalankan menunjukkan Sruthi adalah seorang kanak – kanak yang berpotensi dalam semua aspek, sekiranya dibimbing dengan cara yang sepatutnya. Sruthi juga adalah kanak – kanak yang cenderung belajar perkara baru sekiranya ianya menarik perhatiannya. Sruthi juga rela berkongsi, bekerjasama dan berkawan dengan sesiapa sahaja sekiranya personalitinya sesuai dan selasa baginya.

            Pelaporan ini telah difailkan dalam portfolio Sruthi sebagai langkah seterusnya dalam kurikulum iaiui penyerahan kepada ibubapanya. Diharapkan ibubapanya dapat memahami Sruthi sepenuhnya dan akan berhati – hati di masa hadapan ketika berdepan dengan sebarang masalah daripada Sruthi.       Kini Sruthi telah menjadi budak yang ceria dengan adanya sekumpulan kawan sebayanya dan sekarang dia boleh berkongsi baranganya. Diharapkan Sruthi boleh bergaul mesra dengan ramai rakan sebayanya lagi, terumatanya adik – beradiknya yang sebelum ini dia enggan berkawan.
RUJUKAN
1.      MODUL KURSUS UNIVERSITI MALAYA. (n.d.). BASIC CHILD DEVELOPMENT.
2.      SURAYAH ZAIDON, & HASLINDA MD.ALI. (2009). PENILAIAN DALAM PENDIDIKAN PRASEKOLAH. SELANGOR: PTS PUBLICATION & DISTRIBUTORS SDN BHD.



No comments:

Post a Comment