ISI
KANDUNGAN
1.0
PENGENALAN
1.1
FAKTOR PEMILIHAN ( LOKASI, JENIS PREMIS )
1.2
PERSEKITARAAN FIZIKAL LUAR DAN DALAM
2.0
PERSEKITARAAN FIZIKAL ( LUAR )
2.1
PINTU UTAMA
2.2
SUDUT PERMAINAN
2.3
SUDUT MAINAN PASIR
2.4
SUDUT BERMAIN AIR
2.5
SUDUT SENI DAN KRAFTANGAN
2.6
SUDUT BERKEBUN
3.0
KESIMPULAN
4.0
RUJUKAN
5.0
GAMBAR
6.0
PELAN PERANCANGAN
1.0
PENGENALAN
Kami
ingin menubuhkan sebuah tadika di kawasan berhampiran. Nama tadika kami ialah
The Little Genius. Bagi tujuan ini, kami telah memilih rumah ini ( rujuk gambar
1.0 ) sebagai premis kami.
1.1 FAKTOR PEMILIHAN
Premis
yang dipilih oleh kami merupakan sebuah rumah jenis semi – D, dua tingkat.
Lokasi terletaknya rumah ini sangat strategik kerana ia adalah kawasan
perumahan baru dan belum lagi dibuka tadika oleh sebarang pengusaha. Rumah ini
juga sewanya murah tetapi keluasan dalam dan luar rumahnya amat memuaskan.
Keluasan kawasan luarnya amat memudahkan kami merancang dengan lebih inovasi
untuk persekitaraan fizikal samada dalam ataupun luar.
1.2 PERSEKITARAAN FIZIKAL DALAM DAN LUAR
Persekitaraan
dalam rumah ini sangat luas yang meliputi dua tingkat. Tingkat bawah terdiri
daripada empat bilik, sebuah dapur dan dua tandas. Dimana kami telah merancang
untuk mengubahsuaikan empat bilik dan dua tandas tersebut, supaya bersesuaian
dengan kehendak kanak – kanak. Perancangan kami bagi tingkat pertama ini ialah tiga
bilik akan dijadikan sebagai bilik belajar, satu bilik sebagai bilik guru,
sekaligus tandas tersebut akan diubahsuaikan sebagai satu untuk kanak – kanak
dan lagi satu bagi warga guru. Tingkat dua pula terdiri daripada tiga bilik dan
sebuah tandas diikuti dengan pintu ke beranda luar. Dua bilik di tingkat dua
ini pula akan dijadikan bilik tidur kanak – kanak dan satu bilik sebagai bilik
kuarantin.
Bagi
kawasan luarnya pula kami telah merancang beberapa bahagian yang menarik,
sedangkan kami harus menceriakan sekaligus menggukan sepenuhnya kawasannya yang
luas. Kami telah merancang untuk mengkhususkan beberapa kawasan kepada sudut
permainan, sudut main pasir, sudut bermain air, sudut berkebun dan sudut seni
& kraf. Kami berupaya mewujudkan pelbagai sudut di kawasan luarnya kerana
sempadannya ialah tembok berbatu, bukannya pagar besi.
2.0 PERSEKITARAAN FIZIKAL
( LUAR )
Persekitaraan
rumah pilihan kami amatlah luas, memudahkan kami untuk merancang penubuhan
pelbagai jenis sudut yang kreatif dan menyeronokan bagi kanak – kanak. Justeru
itu, keselamatan kanak – kanak juga dipertimbangkan sebelum perancangan ini.
Tembok berbatu yang keliling rumah ini merupakan faktor utama bagi pemilihan
sudut – sudut ini. Ia kerana, guru tidak perlu risau akan kanak – kanak akan
hilang ataupun lari dari kawasan rumah. Kerisauan jatuh longkang jugak tidak
perlu, kerana tiada longkang di dalam sekeliling rumah. Cuma ada satu longkang
kecil dekat dengan sudut seni dan kraftangan yang akan ditutupi dengan besi
penutup longkang kelak. Tembok sekeliling rumah ini akan dicat dengan warna
biru diikuti dengan lukisan mural yang sesuai bagi kanak – kanak.
2.1 PINTU UTAMA
Pintu
utama rumah ini merupakan pagar jenis chrome yang berwarna putih. Pagar utama
ini boleh dibuka dua hala, iaitu dibuka sepenuhnya sekiranya hari hujan dan
ibubapa perlu meghantar kanak – kanak dengan pintu masuk, ataupun sebahagiannya
bagi kegunaan harian. Perjalanan dari pintu utama ke pintu masuk adalah diatas
jalan batu yang sedia ada, yang akan diceriakan dengan pasu – pasu bunga yang
disusun rapi pada bahagian kanan. Bahagian kiri jalan batu ini pula akan
disempadankan dengan pagar berplastik bagi mengelakkan kanak – kanak lari ke
sudut bermain. ( rujuk gambar rajah 2.0
)
2.2 SUDUT BERMAIN
Sudut
bermain ini akan disempadankan dengan pagar berplastik di kedua – dua belah,
bagi mengelakkan kanak – kanak berlari ke sudut lain. Kami telah merancang
untuk menyiapkan sudut ini dengan satu tempat bermain yang berlink, ( rujuk
gambar rajah 2.1 ) yang dibuat daripada gabungan kayu dan plastik. Jenis
peralatan permainan ini amat sesuai kerana ianya tiada sebarang bucu tajam
ataupun permukaan yang boleh mendatangkan kecederaan. Tambahannya kami juga
merancang untuk membeli alatan permainan seperti hoola hoop, bouncing ball,
jongkang jongkit dan bola. Lantai di kawasan ini akan ditutupi dengan rumput
palsu bagi mengelakkan sebarang gigitan serangga, jugak tidak mendatangkan
sebarang kecedaraan.
2.3 SUDUT MAIN PASIR
Sudut
main pasir kami, merupakan produk yang paling berinovatif. Sudut ini akan
dilengkapi dengan sebuah tangki besar yang diperbuat daripada kayu dan plastic.
Didalam tangka ini akan dipenuhkan dengan pasir dan juga alat permainan yang
boleh digunakan oleh kanak – kanak ketika bermain pasir. Kelebihan tangki ini
ialah ianya boleh ditutup dan hanya perlu dibuka ketika hendak menggunakanya.
Kami memilih tangki ini utamanya kerana kemudahannya yang boleh dibuka dan
ditutup. Kelebihan ini akan mengelakkan kanak – kanak daripada menceroboh
kawasan pasir ini tanpa kebenaran guru, sekaligus mereka tidak boleh bermain
sewenang – wenangnya. Tambahan pula kita tidak perlu risau cara menutupnya
sekiranya musim hujan. ( rujuk gambar rajah 2.2 )
2.3 SUDUT MAIN AIR
Sudut
main air kami amat menyeronokan kerana ianya bukan sekadar bermain air. Kami
memilih ‘inflatable swimming pool’ yang sangat berinovasi. Tempat bermain air
kami ini terdiri daripada beberapa peralatan bermain air dan warnanya sangat
cerah dan ceria. Ia juga ada tempat khas bagi bayi yang berumur 6 bulan keatas
juga boleh merasai air dan keseronokannya secara selamat. Tempat ini juga akan
diliputi air kuantiti air yang sangat rendah yang mengurangkan risiko lemas.
Ianya juga amat terhad yang memudahkan penyeliaan guru secara meluas. Paling
pentingnya, kami boleh mengeringkan dan melipatkan tempat bermain air, yang
jugak mengurangkan risiko pembiakan nyamuk mahupun sebarang hidupan lain
sekaligus mengelakkan kanak – kanak tertarik denganya. ( rujuk gambar rajah 2.3
)
2.4 SUDUT SENI DAN
KRAFTANGAN
Sudut
seni dan kraftangan amat menarik rekaannya. Sudut ini bertemakan alam sekitar,
dimana kami telah menyediakannya di luar kawasan yang lebih menyenagkan dan
juga memberi ilham. Kanak – kanak akan melukis, mewarna dan membina kraftangan
mereka dengan lebih bebas sambal menikmati alam sekitar yang nyaman dan bersih.
Guru pula kelak senang untuk mengatur dan membersihkan kawasan tersebut, juga
disediakan beberapa tali dengan penyepit pakaian untuk menyangkut dan
megeringkan bahan kerja kanak – kanak.
2.5 SUDUT BERKEBUN
Minat
kami terhadap alam sekitar yang hijau, mengilhamkan kewujudan sudut berkebun
ini. Di sudut kami, kanak – kanak berpeluang mengalami pengalaman berkebun
pelbagai jenis tanaman termasuk bunga – bunga, sayur – sayuran serta pokok
semaian. Perancangannya ialah sayur – sayuran yang ditanam, bila dah besar
kelak akan dipetik dan dimakan oleh kanak – kanak itu sendir. Pengalaman
sedemikian akan sentiasa memberikan semangat dan tenaga positif sekaligus
mengajar kanak – kanak hasil daripada usaha yang keras sentiasa menyenangkan.
Bagi tujuan ini, sudut ini akan dibahagikan kepada beberapa bahagian dengan
menggunakan kayu dan papan. Setiap bahagian akan dibahagikan kepada setiap
kumpulan kanak – kanak yang akan dibahagikan kelak. Setiap bahagian ini akan
disalurkan semua alatan berkebun yang boleh disusun rapi mengikut kumpulan
masing – masing di dalam kabinet yang diletakkan berhampiran sudut berkebun
ini. ( rujuk gambar 2.5 )
3.0 KESIMPULAN
Secara keseluruhannya,
cadangan ini telah direka setelah menitikberatkan beberapa aspek yang penting.
Keselamatan merupakan aspek yang paling utama kami telah timbangkan, kerana
kanak – kanak merupakan insan yang paling senang boleh dialami kemalangan
walaupun dijaga dengan rapi. Justeru itu, aspek kebersihan juga telah
dipertimbangkan ketika pemilihan peralatan dijalankan. Kebanyakkan peralatan
kami amat senang diatur, dibersih dan disimpan balik yang memudahkan semua
pihak termasuk kanak – kanak, guru dan jugak pembantu tadika.
4.0
RUJUKAN
(GAMBAR TIDAK DISERTAKAN DEMI BEBERAPA ISU.)
No comments:
Post a Comment